sobota, 15 września 2012

Przedmiotowy system oceniania z fizyki




Przedmiotowy system oceniania
z fizyki dla ZSZ

1.Ocenie podlega:
Ø  Znajomość omawianych praw i zjawisk fizycznych
Ø  Rozumienie praw fizycznych i objaśnienie poznanych zjawisk
Ø  Wykonywanie obliczeń fizycznych
Ø  Rozwiązywanie zadań tekstowych, sporządzanie i interpretowanie wykresów
Ø  Prawidłowe wnioskowanie
2. Stosowane formy sprawdzania wiedzy na lekcjach fizyki:
Ø  Odpowiedź ustna (3 ostatnie lekcje)
Ø  Kartkówka (krótki sprawdzian informujący o bieżących postępach w nauce- 3 ostatnie lekcje)
Ø  Sprawdzian (sprawdzian  wiadomości po zakończeniu działu ustalony min. Tydzień wcześniej)
Ø  Referaty
Ø  Zadania domowe
Ø  Aktywność na lekcji
Aktywność ucznia oceniana jest za pomocą systemu „plusów i minusów” stawianych za krótkie odpowiedzi lub rozwiązania zadań wymagających zastosowania elementarnych wiadomości potrzebnych w bieżącej lekcji; za ciąg czterech znaków „+”, „–” uczeń otrzymuje ocenę:

-  ­niedostateczny – 4 minusy
-  dopuszczający – 3 minusy, 1 plus
-  dostateczny – 2 minusy, 2 plusy
-  dobry – 1 minus, 3 plusy
-  bardzo dobry – 4 plusy,

W przypadku stwierdzenia braku zeszytu czy pomocy potrzebnych do lekcji uczeń otrzymuje minusa. Udział w konkursach i olimpiadach traktowany jest jako forma aktywności i przejaw szczególnego zainteresowania przedmiotem – przy spełnieniu warunków na ocenę bardzo dobrą uczeń może uzyskać ocenę śródroczną lub roczną – celujący.

Ø  Wykonywanie pomocy dydaktycznych
Ø  Prowadzenie zeszytu

3.Stosowane ulgi wobec uczniów:
Uczeń może zgłosić:
Ø  Nieprzygotowanie do lekcji po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności ( ponad tydzień.)
Ø  Brak notatki z ostatnich 2 lekcji (po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności)
Ø  Brak zadania domowego (po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności)
Ø  Dwa  nieprzygotowania do lekcji  na rok (1 na semestr)
Ø  Uczeń może nie pisać kartkówki lub sprawdzianu w przypadku dłuższej nieobecności ale ma obowiązek uzupełnić braki do 2 tyg. od przyjścia do szkoły, w terminie ustalonym z nauczycielem
4.Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny:
Ocena niedostateczna:
Uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności określonych podstawa programowa nauczania w danej klasie, a braki w wiadomościach uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie
wiedzy przedmiotowej. Nie jest w stanie rozwiązać zadań o niewielkim stopniu trudności. Nie
wykazuje chęci zdobycia wiedzy.
Ocena dopuszczająca:
Uczeń  ma braki w opanowaniu treści zawartych w podstawie programowej, ale nie przekreśla to możliwości uzyskania przez niego podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki przedmiotu. Uczeń rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności. Wykazuje chęć zdobywania wiedzy.
Ocena dostateczna:
Uczeń opanował wiadomości i umiejętności określone w wymaganiach podstawowych.Rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności.
Ocena dobra:
Uczeń w pełni opanował wiadomości i umiejętności określone w poziomie
podstawowym, częściowo spełnia wymagania ponadpodstawowe, czyli w dużej mierze zna
materiał określony programem nauczania. Poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne.
Ocena bardzo dobra:
Uczeń opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w danej klasie. Sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne. Stosuje posiadana wiedzę w nowych sytuacjach.
Ocena celująca:
Uczeń spełnił wszystkie wymagania na ocenę bardzo dobrą. Uczeń ma potencjał zdobywania Samodzielnie rozwija własne uzdolnienia. Proponuje rozwiązania nietypowe.

5. Zasady wystawiania ocen z prac pisemnych:
                                   poniżej 30% - niedostateczny,
                                               30% - 49% - dopuszczający,
                                               50% - 74% - dostateczny,
                                               75% - 89% - dobry,                           
                                               90% - 95% – bardzo dobry,
                                               96%-100% -  celujący.








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz