Przedmiotowy system oceniania
z fizyki dla ZSZ
1.Ocenie podlega:
Ø Znajomość omawianych praw i zjawisk fizycznych
Ø Rozumienie praw fizycznych i objaśnienie poznanych
zjawisk
Ø Wykonywanie obliczeń fizycznych
Ø Rozwiązywanie zadań tekstowych, sporządzanie i interpretowanie
wykresów
Ø Prawidłowe wnioskowanie
2. Stosowane formy
sprawdzania wiedzy na lekcjach fizyki:
Ø Odpowiedź ustna (3 ostatnie lekcje)
Ø Kartkówka (krótki sprawdzian informujący o bieżących
postępach w nauce- 3 ostatnie lekcje)
Ø Sprawdzian (sprawdzian
wiadomości po zakończeniu działu ustalony min. Tydzień wcześniej)
Ø Referaty
Ø Zadania domowe
Ø Aktywność na lekcji
Aktywność ucznia
oceniana jest za pomocą systemu „plusów i minusów” stawianych za krótkie
odpowiedzi lub rozwiązania zadań wymagających zastosowania elementarnych
wiadomości potrzebnych w bieżącej lekcji; za ciąg czterech znaków „+”, „–”
uczeń otrzymuje ocenę:
- niedostateczny – 4
minusy
- dopuszczający – 3
minusy, 1 plus
- dostateczny – 2
minusy, 2 plusy
- dobry – 1 minus, 3
plusy
- bardzo dobry – 4
plusy,
W przypadku stwierdzenia braku zeszytu czy pomocy potrzebnych do lekcji
uczeń otrzymuje minusa. Udział w konkursach i
olimpiadach traktowany jest jako forma aktywności i przejaw szczególnego
zainteresowania przedmiotem – przy spełnieniu warunków na ocenę bardzo dobrą
uczeń może uzyskać ocenę śródroczną lub roczną – celujący.
Ø Wykonywanie pomocy dydaktycznych
Ø Prowadzenie zeszytu
3.Stosowane ulgi wobec uczniów:
Uczeń może zgłosić:
Ø Nieprzygotowanie do lekcji po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności (
ponad tydzień.)
Ø Brak notatki z ostatnich 2 lekcji (po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności)
Ø Brak zadania domowego (po dłuższej
usprawiedliwionej nieobecności)
Ø Dwa nieprzygotowania
do lekcji na rok (1 na semestr)
Ø Uczeń może nie pisać kartkówki lub sprawdzianu w
przypadku dłuższej nieobecności ale ma obowiązek uzupełnić braki do 2 tyg. od
przyjścia do szkoły, w terminie ustalonym z nauczycielem
4.Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny:
Ocena
niedostateczna:
Uczeń nie
opanował wiadomości i umiejętności określonych podstawa programowa nauczania
w danej klasie, a braki w wiadomościach uniemożliwiają mu
dalsze zdobywanie
wiedzy
przedmiotowej. Nie jest w stanie rozwiązać zadań o niewielkim stopniu trudności.
Nie
wykazuje
chęci
zdobycia wiedzy.
Ocena
dopuszczająca:
Uczeń ma braki w opanowaniu treści
zawartych w podstawie programowej, ale nie przekreśla to możliwości
uzyskania przez niego podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki przedmiotu. Uczeń rozwiązuje
typowe zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności.
Wykazuje chęć
zdobywania wiedzy.
Ocena
dostateczna:
Uczeń opanował
wiadomości
i umiejętności
określone
w wymaganiach podstawowych.Rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i
praktyczne o średnim stopniu trudności.
Ocena
dobra:
Uczeń w
pełni opanował wiadomości i umiejętności określone w poziomie
podstawowym,
częściowo
spełnia wymagania ponadpodstawowe, czyli w dużej mierze zna
materiał
określony
programem nauczania. Poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje samodzielnie
typowe zadania teoretyczne lub praktyczne.
Ocena
bardzo dobra:
Uczeń opanował
pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w danej
klasie. Sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, samodzielnie rozwiązuje
problemy teoretyczne i praktyczne. Stosuje posiadana wiedzę w
nowych sytuacjach.
Ocena
celująca:
Uczeń spełnił
wszystkie wymagania na ocenę bardzo dobrą. Uczeń ma potencjał zdobywania Samodzielnie
rozwija własne uzdolnienia. Proponuje rozwiązania nietypowe.
5. Zasady wystawiania ocen z prac
pisemnych:
poniżej 30% - niedostateczny,
30%
- 49% - dopuszczający,
50%
- 74% - dostateczny,
75%
- 89% - dobry,
90%
- 95% – bardzo dobry,
96%-100%
- celujący.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz